
אחרי שרכשתם כרטיס ויזה נטען וכבר פתחתם חשבון Paypal סביר להניח שנרשמתם ל-ebay הגיע הזמין שתתחילו להשתמש באתר כדי לקנות כל העולה על רוחכם. כמעט.
בואו נכיר את הדף הראשי של האתר
הדף הראשי של אתר איביי הוא דף מאוד משעמם. הוא מציג לכם כל מיני מוצרים לא מעניינים ורשימות של 'המלצות' שאין קשר בינן לבין המלצות. יש 4 דברים עיקריים שאמורים לעניין אתכם בדף הראשי והם נמצאים בתמונה הבאה.
מה שאנחנו רואים זה 4 דברים.
- עגלה – ברגע שאת מוסיפים מוצרים לעגלה הם יגיעו לשם.
- פאנל אישי – כל ההגדרות, ההודעות והמוצרים שכבר קניתם נמצאים שם.
- רשימת קטגוריות – שימושי אם בא לכם סתם לצאת למסע קניות לפי קטגוריות.
- חיפוש – החלק העיקרי שבו תשתמשו בדרך כלל.
מה מחפשים באיביי כדי למצוא מה שאני רוצה לקנות?
אני באופן אישי אוהב להתחיל את הקניה שלי בחיפוש שם המוצר. אני רושם את שם המוצר באנגלית עם כמה שפחות מילים אך כמה שיותר מדויק. למשל, אם אני רוצה נעליים, אני אחפש Shoes men. כך אמצא נעליים לגברים. אם אני רוצה נעליים מסוג מסוים אני ארשום גם את הסוג, למשל: Shoes men sneakers. כשמחפשים שמות של מותגים שאתם כבר יודעים שאתם רוצים זה עובד טוב, למשל בטלפון סלולרי לא תצטרכו לרשום Smartphone אלא פשוט את שם הדגם. למשל Galaxy S5. אל תנסו להוסיף יותר מדי פרטים לחיפוש שלכם כי לפעמים מוכרים לא מציינים פרטים כאלו כמו שאתם חושבים שהם מציינים ואז לא תמצאו אותם בחיפוש.
התמצאות בחיפוש וסינון
בכל פעם שתבצעו חיפוש, יהיו לכם 2 דרכים לסנן את המוצרים שיופיעו לכם.
הסינון העליון
הסינון העליון מופיע מעל רשימת המוצרים והוא אחיד.
- דרך תצוגה – האם להציג כל מוצר בשורה אחת או קוביות. (קוביות הרבה יותר קל)
- סידור לפי – יסדר את הרשימה לפי החדש ביותר, הכי יקר, הכי זול או מכירה פומבית שעומדת להיגמר.
- סוג קניה – האם אתם מעוניינים להציג מוצרים שעומדים למכירה פומבית, כאלו שאפשר לקנות מיד או 2 האופציות ביחד.
הסינון השמאלי
סינון השמאלי מופיע בצד שמאל של רשימת המוצרים. הוא משתנה לפי החיפוש שלכם. הנה סינון שמאלי לדוגמא כשחיפשנו טלפון סלולרי כלשהו.
נסביר מה כל דבר אומר החל מהשמאלי העליון, ואז השמאלי התחתון ואז כל הרשימה הימנית. (כי כך זה מופיע באתר)
- קטגוריות – במידה וחיפשתם מוצר הוא יכול להיחשב לכמה קטגוריות. למשל חיפוש של טלפון סלולרי יכול להניב לכם את המכשיר עצמו או כיסויים לטלפון. אם תסנו בהתאם תוכלו להימנע ממפגש עם מוצרים שלא קשורים למה שאתם מחפשים ובמקרה יש להם אותו שם. דוגמא נוספת היא אם אתם מחפשים חולצה של להקת Aerosmith. הוא יציג לכם גם אלבומים של הלהקה, כל מיני מזכרות קטנות וגם חולצות. בסינון השמאלי תוכלו לסנן שיציג לכם רק חולצות.
- תכונות – התכונות של המוצר אותו חיפשתם. יכולות להיות מס' רב של תכונות שמחולקות לקטגוריות שונות אך העיקר הוא אותו דבר, תקראו מה כל דבר אומר ותדעו אם אתם רוצים. במקרה של טלפוניםיהיו לכם קטגוריות של סוג מערכת הפעלה, מעבד צבע ועוד… ואם תחפשו בגד כלשהו תוכלו לסנן לפי סוג בד, מידה, צבע ועוד…
- מצב – מוצר חדש, משומש (כן, מוכרים פה גם מוצרים יד 2), חדש עם קופסא או בלי קופסא ועוד סוגים שונים בהתאם למה שחיפשתם. ממליצים בדרך כלל לבחור ב-New כדי שתדעו שהכל חדש. לא כל כך משנה קופסא או לא קופסא ברוב המקרים.
- מחיר – כדי להתאים את המחיר בשבילכם תוכלו לסנן ממחיר עד מחיר. שימו לב שאם רשום ILS הכוונה לשקל ישראלי חדש ולכן תבחרו את המחיר בשקלים ואל בדולרים.
- סוג מכירה – מופיע גם בסינון העליון. פומבית, רגילה או הכל.
- משלוח חינם – שימו לב שעניין המשלוח הוא מאוד קריטי (לעתים משלוח עולה יותר מהמוצר!) ולכן מומלץ לסמן את התיבה Free International Shipping כדי שימצא לכם רק מוצרים שעליהם המשלוח חינם.
ההבדל בין המוצרים השונים בתצוגה
לפני שאתם נכנסים למוצר, אתם יכולים לראות בעיניים את ההבדלים השונים בין המוצרים. הנה דוגמא ל-3 מוצרים שונים.
הימני – מכירה פומבית – דירוג (לא רלוונטי!), המחיר שכרגע הוצע, כמות האנשים שמשתתפים במכירה הפומבית והזמן שנותר למכירה.
האמצעי – קניה רגילה – מחיר אך לא כתוב שהמשלוח חינם.
השמאלי – קניה רגילה – עם משלוח חינם. בנוסף לכך טווח המחירים מעיד על כך שיש כמה מוצרים שונים שמחירם שונה.
הסימן הצהוב של ה'עיטור' אומר שהמוכר הוא אחלה, אבל מניסיון שלנו זה לא משהו להסתמך עליו. אנחנו נדבר בהמשך על איך לזהות מוכר אמין וטוב.
לעתים יופיע גם מידע נוסף
Watching – אנשים צופים במוצר הזה ומחכים שהמחיר שלו ישתנה.
Sold – כמות המוצרים שנמכרו כבר. ככל שיש יותר, כך תדעו שהמוצר נחשק ונמכר ממוכר ספציפי.
דף מוצר – קבלת מידע ופרטי מוכר
עכשיו נכנסתם לדף מוצר. הוא יכול להיות מבלבל אבל אל דאגה, נסביר לכם איך לדעת בדיוק אם המוצר הזה מתאים בשבילכם ואם המוכר אמין.
בדף המוצר תוכלו לראות את כל המידע שאתם צריכים לדעת על המוצר. אך בואו נדבר על הדגשים שבחלק הזה שבתמונה.
- המוכר – ליד כל מוכר מופיע מספר. המס' קובע למעשה עד כמה המוכר פופולרי ואמין. אם אתם רואים מוכר עם מס' נמוך מ-1000 תדעו שהוא מוכר חדש. הוא יכול להיות אמין והוא יכול להיות לא, אבל אל תסמכו על זה וחפש מוכרים עם מס' גבוה. בדרך כלל מוכרים עם 5000 ומעלה הם מוכרים אמינים. אלו עם עשרות אלפים או אפילו מאות אלפים הם מוכרים אמינים בודאות. קחו בחשבון שעל כל מקרה שלא יבוא, אפשר לפתוח 'תלונה' לאיביי והם יחזירו לכם את הכסף חזרה, אך זה תהליך מייגע וחבל על הזמן שלכם. עדיף לקנות מראש ממוכרים אמינים.
- שלבים לפני רכישה – לפני שאתם קונים, אתם צריכים לבחור את הדגם \ הצבע של המוצר. כמו כן, כמות.
- הכפתור הראשון – לקנות את המוצר עכשיו. הכפתור השני – הוא להוסיף לעגלה כדי להמשיך לקנות מוצרים נוספים ולשלם עליהם במרוכז. (2 הכפתורים הקטנים שמתחת להוספה לעגלה הם כפתורים שיאפשרו לכם לשמור את המוצר אך לא לרכוש אותו כדי שתוכלו להסתכל עליו בעתיד.)
- מחיר– מופיע בדרך כלל לפי המטבע שהמוכר משתמש אך מצורף מחיר משוער בשקלים.
- משלוח – שימו לב – ודאו שהמשלוח חינם ואם לא ודאו שמחיר המשלוח נמוך מאוד. הסתכלו על הפרטים הקטנים.
בנוסף לכך, בצד שמאל מופיעות לכם תמונות אך בתחתית תוכלו לראות תמונות נוספות ומידע נוסף. חשוב לקרוא את האותיות הקטנות ובמיוחד לשים דגש על מידות. כשקונים משהו הוא עלול להיראות קטן יותר ממה שהוא בפועל או שיש תמונות מטעות, למשל תמונה של חולצה תלויה על קולב ובסוף אתם מגלים שהזמנתם את רק את הקולב. קראו כל מה שניתן לכם מהכותרת וקראו גם את הטקסט שמתחת.
מידות של בגדים
על מידות של בגדים אפשר לכתוב מאמר נוסף, אך נגיד בקצרה שהמידות שמופיעות באתרי האינטרנט בחו"ל, לא רק ב-ebay אלא לא משנה מאיפה אתם קונים, הן מידות של מדינות אחרות ולא תמיד מסתנכרנות עם מה שאתם קונים פה בארץ. מידה 39 של נעליים לא תהיה מידה 39 שמופיעה באתר. כמו כן פרטי לבוש אחרים. בדרך כלל לכל מוצר תופיע טבלה שתעזור לכם להמיר את המידות של חו"ל למידות שלהם. אנחנו אירופה – EU. מעבר לזה, מומלץ להשתמש בסרט מדידה כדי למדוד היקף של חזה, בטן, ירכיים ועוד ולהסתכל בטבלאות שהם מציגים כדי לדעת בדיוק. עד שנכתוב מאמר מלא על רכישת בגדים, נסתפק בזה.